Abans del segle XVIII, hi ha algun artista conegut pel missatge polèmic de les seves obres, com ho són posteriorment Hogarth, Daumier o Goya? Si bé ningú no dubta del contingut crític dalgunes obres i de la capacitat de lartista datacar, a partir daquest segle, a través del seu art, aquesta qüestió semblava menys clara en lart dels segles XVI i XVII. Aquest llibre tracta de la funció crítica de les arts visuals a lèpoca moderna, de les obres que contenen una polèmica oberta en contra dun personatge, una institució o un fet concret. Els segles en els quals els fastuosos programes iconogràfics realitzats pels grans artistes de cort mostraven imatges de triomf i de propaganda política i religiosa, també veieren lesclat de les guerres de religió i de nombroses lluites i invasions arreu dEuropa. Molts daquests conflictes sacompanyaren dimatges gens afavoridores de lenemic. El llibre recull lexistència dun art combatiu en dates anteriors al segle XVIII i estudia les condicions de producció, difusió i recepció daquestes imatges. En quin context sorgiren, què nexplica laparició, qui les encarregà, qui les elaborà i amb quin grau de compromís, a través de quins mitjans artístics es difongueren i quines estratègies sutilitzaren, i, finalment, qui les rebia i quin efecte podien produir, són qüestions que faciliten lexplicació del funcionament dun episodi de la història de lart fins ara mai plantejat de manera global des duna perspectiva europea.