Abans del segle XVIII, hi ha algun artista conegut pel missatge polèmic de les seves obres, com ho són posteriorment Hogarth, Daumier o Goya? Si bé ningú no dubta del contingut crític d?algunes obres i de la capacitat de l?artista d?atacar, a partir d?aquest segle, a través del seu art, aquesta qüestió semblava menys clara en l?art dels segles XVI i XVII. Aquest llibre tracta de la funció crítica de les arts visuals a l?època moderna, de les obres que contenen una polèmica oberta en contra d?un personatge, una institució o un fet concret. Els segles en els quals els fastuosos programes iconogràfics realitzats pels grans artistes de cort mostraven imatges de triomf i de propaganda política i religiosa, també veieren l?esclat de les guerres de religió i de nombroses lluites i invasions arreu d?Europa. Molts d?aquests conflictes s?acompanyaren d?imatges gens afavoridores de l?enemic. El llibre recull l?existència d?un art combatiu en dates anteriors al segle XVIII i estudia les condicions de producció, difusió i recepció d?aquestes imatges. En quin context sorgiren, què n?explica l?aparició, qui les encarregà, qui les elaborà i amb quin grau de compromís, a través de quins mitjans artístics es difongueren i quines estratègies s?utilitzaren, i, finalment, qui les rebia i quin efecte podien produir, són qüestions que faciliten l?explicació del funcionament d?un episodi de la història de l?art fins ara mai plantejat de manera global des d?una perspectiva europea.