Tot sovint sha plantejat lensenyament del llenguatge musical exclusivament com a suport de lensenyament instrumental. En conseqüència, shan dedicat esforços només a exercitar lalumne en el solfeig i, de manera a vegades secundària, a desenvolupar la seva oïda, dos aspectes imprescindibles però insuficients en la formació dun músic. Lensenyament ha danar més enllà i ha de proveir lalumne de les eines i els recursos necessaris que lajudin a entendre la música que llegeix, interpreta o escolta i que li facilitin poder expressar-se per mitjà daquest llenguatge, dos aspectes que crec bàsics, tant si el que vol és arribar a ser un bon intèrpret com dedicar-se a la composició, a lensenyament... o, senzillament, ser un bon músic aficionat. Això implica, necessàriament, que lalumne ha daprendre també altres aspectes del llenguatge, formals, harmònics, estilístics... i ha de ser capaç de relacionar-los entre si i dintegrar-los plenament al seu bagatge musical. Ha estat la meva voluntat proporcionar als alumnes i professors un material amb el qual poder treballar tots aquests aspectes, amb gran varietat dexercicis i sense estalviar les explicacions teòriques necessàries. Sovint el professor, conscient de la necessitat dampliar els continguts de lensenyament tradicional, ha de recórrer a llibres i materials molt diversos i heterogenis, fins i tot difícils de trobar en algunes àrees (harmonia, anàlisi, història, audició...). Tots aquests continguts han estat inclosos aquí, de manera que es pot prescindir daltres materials complementaris, encara que puntualment poden ser útils. Per poder treballar progressivament les diferents matèries he estructurat el llibre en vuit unitats, dividida cadascuna en nou apartats: Lectura; Entonació; Repertori; Teoria; Harmonia; Análisi; Creativitat; Història i Audició; Dictat. La manera de treballar aquests apartats sexposa en la Guia destudi, la qual recomano llegir atentament per tal de poder aprofitar al màxim els continguts del llibre, resumits a lApèndix B. Les unitats estan equilibrades, de manera que el temps dedicat a cadascuna hauria de se r semblant. Orientativament, proposo una dedicació aproximada de quatre setmanes per unitat. El llibre inclou un CD que conté enregistrats els dictats i les audicions en sistema Àudio i les lliçons de solfeig en sistema Midi-File. Hi ha informació sobre els continguts daquest CD en els paràgrafs de la Guia destudi dedicats a lAudició, al Dictat i a lEntonació i en lApèndix A. He afegit al final del llibre uns índexs de referència (Apèndixs C i D) que ajudaran a trobar ràpidament qualsevol dels fragments musicals, termes i conceptes treballats al llarg del curs. Els acompanyaments pianístics de les lliçons entonades i les solucions dels exercicis estan editats en un llibre a part que serà de gran utilitat per als estudiants autodidactes. Ha estat el meu desig fer un llibre útil que contribueixi en la formació no només del futur músic professional sinó també de laficionat, el qual adquirirà uns coneixements que li ajudaran a gaudir encara més de la música. Vull agrair a leditorial Boileau la confiança dipositada des del començament en el meu treball. Així mateix, vull manifestar que lesforç que ha suposat la realització daquest llibre no hauria estat possible sense lajuda constant de la meva dona Montse. A ella i a la nostra filla Laura va dedicat aquest llibre. Josep Custodio de Alba