Lart medieval ha estat de moda en el passat i també en els temps més recents. Podem afirmar que som en un món postmedieval tant com que vivim en un món postclàssic. Per bé que sovint hem considerat que lEdat Mitjana era fosca i indesitjable, alhora hem sabut deslliurar-nos de prejudicis i apassionar-nos-hi. De lEdat Mitjana, amb el seu intens carisma, ens nhan seduït els ambients, les indumentàries i els valors que ens ha narrat el cinema o que encara sentreveuen, esplèndids i acolorits, en la pintura i la miniatura de lèpoca. La llunyania i les dimensions més intangibles de la història han afavorit reconversions, adaptacions, arranjaments generals, mentides saboroses, però sabem que a través de lart podem arribar a ports ben concrets. Gràcies a les múltiples finestres obertes al passat assolim els imaginaris que ens desclouen les propostes medievals, medievalitzants, neomedievals, medievalistes, inspirades en aquells temps i que, sense esgotar lEdat Mitjana, ens conviden a depassar-la. Aquest llibre, nascut del IV Simposi internacional del grup EMAC, «Lart medieval en joc» (maig de 2015), gira a lentorn daquestes interpretacions que ens porten de lEdat Mitjana fins a ledat contemporània. Tot té inici, i fonament, al període medieval, perquè hi ha moltes arts i moltes mentalitats medievals. El Gòtic, que fa seu el Romànic, ho exemplifica quan el representa, el reinterpreta o lintegra. Sempre és bo desfer tòpics sobre lart del passat, però el nostre objectiu essencial no ha estat aquest, sinó estudiar la manera com cada moment històric ha afrontat lart medieval i, per extensió, la mateixa Edat Mitjana. Ha calgut explorar el sentit que se li ha atorgat, els clixés, les pautes i els motlles sorgits de lencreuament de realitat i fantasia. Lart medieval se situa en el nostre punt de mira i lobservarem a través dels espiells de les diferents èpoques que lhan qüestionat o estimat en les veus dels artistes, dels promotors, dels estudiosos o del seus diferents públics. Posem, doncs, lart medieval en joc.